Saturday, February 14, 2009

Bonte avond

f5 1/200sec 200mm iso1000

Carnavalstijd, dus in Lierop wordt weer de jaarlijkse Bonte avond gehouden. Ik was eigenlijk niet van plan om er naar toe te gaan. Enkele weken geleden hoorde ik dat mijn schoonzus ook mee doet. Dat heeft mij doen besluiten om ook een kaartje te kopen. Dat geeft dan tevens de gelegenheid om de Tiroler mannen te bekijken, zie eerder blog. Ik ga hier geen recentie schrijven, daar zijn anderen voor, maar het was absoluut de moeite waard. Natuurlijk neem ik dan ook mijn camera mee. Omdat mijn kaartje alleen geldig is voor áchter in de zaal heb ik er de 50-200 (100-400 analoog) opgezet. Uiteindelijk heb ik de meeste foto's gemaakt vauit halverwege de zaal aan de zijkant. Het licht was -meestal- goed. Soms werkt men met groen en rood licht wat op de foto niet mooi overkomt. Dat is dan dubbel opletten, is er goed licht en is de expressie op het gezicht mooi. Op bovenstaande foto lijkt het alsof Ellen recht in de camera kijkt. Maar ik weet uit ervaring dat ze me niet kan zien. Je kunt op het podium niets van de zaal zien vanwege het licht wat in je ogen schijnt. De keuze om op iso1000 te werken heeft te maken met het wisselende licht. Als de artiesten enkele stappen naar voren of naar achteren doen staan ze net buiten enkele lampen en is er minder licht. Dan kom je plotseling op langere sluitertijen uit. Dat haal je dan niet met bv iso200 in combinatie met deze lens. Hier had ik bij bovenstaande foto geen last van.

2 comments:

  1. Knappe foto. Lekker scherp en toch een dichtbij portret, ondanks de afstand.

    Is er naast het verschil in snelheid ook nog een verschil te merken bij het scherpstellen?

    ReplyDelete
  2. Hey Peer,

    Kwam even langs op je fotoblog.
    Bedankt nog voor je mooie reportage van de "Tirolers"!
    Zoals je wel gezien zult hebben tijdens ons optreden, was je werk niet voor niets.....

    Groeten en tot een volgende keer; John

    ReplyDelete

Laat gerust een reactie achter.