Sunday, April 05, 2009

Weekend België 2

1/250sec. f/5.6 54mm iso500

Gisteren was het zo mistig en triest dat ik niet één foto heb gemaakt. s'Middags om 2 uur was het zo donker dat het leek alsof het bijna avond was. We wilden eigenlijk naar Brugge gaan. Maar vanwege de ronde van Vlaanderen was de gehele binnenstad van Brugge afgesloten voor het verkeer. Ook waren alle parkeerplekken in het centrum afgesloten. Dus over naar vandaag (zondag). De wielerkaravaan komt ook door Torhout. Een kilometer of wat van het hotel konden we niet verder rijden. Hier stonden al mensen in afwachting van het wielerspektakel. Daarom de auto maar aan de kant gezet en ons in het gezelschap gemengt. De man op de foto had ons heel wat te vertellen maar ik verstond er geen snars van. Ik maakte een opmerking over het feit dat hij s'morgens om 10 uur al met een blik Jupiler bier langs de kant van de weg staat. En dat hij met deze temperatuur in ieder geval zijn bier niet hoeft te koelen. Soms verstond ik een woord...camion, gendarme, aléé, kwaai en dat was het wel zo ongeveer. Ik knikte maar wat op goed geluk en maakte soms een opmerking als amaai. Het vlaggetje is het enige wat we konden meepikken uit de reclamekaravaan. Het stond hem goed samen met het bier. Even later legde hij het vlaggetje in zijn auto en kwam terug met en nieuw blikje bier. Amaai.

1/500sec. f/5.0 14mm iso400

1/640sec. f/5.6 54mm iso500

Ongelooflijk hoe snel deze mannen fietsen. Op de klok van de eerste auto kun je zien dat het 10:12 uur is. Als ze volgens planning zijn vertrokken in Brugge hebben ze 12 minuten gereden tot aan Torhout. Even later deden wij er met de auto een kwartier over. Hier kun je goed zien hoe mistig het was. De helikopters zagen we in een wei staan. Ze konden nog niet vliegen vanwege de mist. Ik heb nog nooit foto's gemaakt van een voorbij razend wielerpeleton. Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik de iso waarde opgeschroefd naar 500. Ik wist dat er maar enkele seconden zijn om te fotograferen, dan is het allemaal al weer voorbij. Je hebt geen tijd om je camera anders in te stellen als het niet goed blijkt te zijn. Dan moet je nog een plekje zien te bemachtigen tussen het publiek. Ik had me al voorgenomen om een laag standpunt in te nemen. En dan is het zover. Plotseling is het windkracht 5 vanwege de luchtverplaatsing van de renners en motoren. Dan rijden ze nog zowat de vouwen uit mijn broek. Alléé, "hebt ge goeie foto's kunnen maken", vroeg een Vlaamse wielersupporter toen het allemaal voorbij was. Ik liet hem de foto's zien. Amaai, da's schoon gedaan, complimenteerde hij mij. Ik was zelf ook wel tevreden. We zijn nog naar Brugge gereden waar men druk doende was om de diverse podia weer af te breken. Op het moment dat we besluiten om weer naar Nederland terug te rijden breekt de zon flauw door. Thuis aangekomen meteen de televisie aangezet om de wedstrijd te bekijken. En wat zien we, in de omgeving waar we gisteren nog geweest zijn in een trieste mistige sfeer schijnt nu volop de zon.

1 comment:

  1. amai, -die man met het vlaggetje- het was toch geen bezopen gepensioneerde gendarmerie? Zou zo maar kunnen. Ook in diensttijd dronken die in het verleden wat af. Je hebt het duidelijk niet getroffen met het weer. Toch levert zo'n weekend altijd weer andere mooie dingen op. België altijd leuk om er even uit te zijn.

    ReplyDelete

Laat gerust een reactie achter.