Thursday, March 12, 2009

Tone mapping


Deze week had ik een foto geplaatst op Belgium Digital waar een reactie op kwam van Kees van Pelt uit Asten. Zodoende kon ik via de reactie doorklikken naar zijn site. Hier kwam ik fantastische foto's tegen. Vooral onder de noemer HDR. Maar ik zag ook dat er iets niet kon kloppen. Een HDR foto is namelijk samengesteld uit minimaal 3 tot wel 7 foto's. Die foto's maak je door je camera in te stellen op bracketing. Dan heb je dezelfde foto iedere keer anders belicht. Op zijn site staan verschillende "HDR" foto's van mensen. Die mensen bewegen en kun je daarom niet op genoemde manier fotograferen. Een mail naar Kees bracht de uitleg. De foto's zijn ge-tonemapped in photomatix. Het is wel zaak dat je er een geschikte foto voor hebt. Hierop heb ik bovenstaande foto uit mijn archief opgesnort. Of hij geslaagd is moet je zelf maar beoordelen. Net als bij HDR heb je voor en tegenstanders. Maar zoals Kees zijn foto's bewerkt vindt ik persoonlijk héél mooi. Kijk zelf maar op de site van Kees.

No comments:

Post a Comment

Laat gerust een reactie achter.